2011-12-03

Att göra decoupage

Decoupage är som halvfabrikat, lite som scrapbooking. Jag ska inte påstå att jag är någon expert på ämnet för jag experimenterade mig fram när jag skulle göra det själv.


Sånt som kan användas vid decoupage:

Fina servetter med små motiv i flera lager

Allmogefärg
Art medium
Cracking medium
Guldfolie + dekorlim
Penslar



...och något att utföra själva decoupaget på. Det kan göras på lite vad som helst, kan tänka mig att det bara är fantasin som sätter gränser.

För enkelhetens skull tar jag lerkruka som exempel på enkelt decoupage. Sen ska jag berätta hur du kan krydda ditt skapande.

Så här gör jag decoupage:

1. Måla krukan med allmogefärg. Låt torka.
2. Ta fram servetten du har valt ut (med samma bakgrundsfärg som du målat krukan). Den ska förhoppningsvis vara i flera lager och du ska enbart använda det yttersta lagret på servetten. Klipp ut mönstret. T.ex. en blomma. Använd inte för stora bitar.
3. Plocka fram art medium och limma med pensel på krukan och sedan över det som du klistrar på. Använd dock inte för mycket för det blir lätt bubbligt. Limma fast och lacka över så mycket dekoration som just du vill ha.

Som extra krydda kan du måla krukan två gånger i olika färger och använda cracking medium efter första målningen. Efter ett tag lyser den andra färgen igenom på slumpmässigt utvalda ställen som om det har just krackelerat.


Vill man festa till det kan man även klistra dit lite guld. Använd då guldfolie och dekorlim. Gud vet om det verkligen behövs speciellt lim till det. Limma först på en liten strimma och placera sedan foliebitar på som bara  snuddar vid limmet. Det blir små plastbitar kvar som slängs.

Inga kommentarer: