2012-01-03

Hjärtats bröd


I flera månader har jag sagt att jag ska baka. Igår hände det äntligen, men tyvärr var jag så orutinerad att jag råkade hälla i för mycket salt. Det här brödet är enkelt och jag tänker dela med mig av receptet, även om det inte är jag som har hittat på det:

Ingredienser:
50 g jäst
5 dl mjölk
1½ dl havregryn
½ dl linfrö
½ dl kli eller groddar (havrekli t.ex.)
50 g smör
1 msk sirap
1 tsk salt
11-12 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Snabba fakta:
Ugn: 225 grader
Jäsning: 40 min (en gång)
Gräddas mitt i ugnen ca 10 min

Att tillverka hjärtats bröd
Rör ut jäst med en del av den kalla mjölken. Koka upp en gröt på några dl mjölk, havregryn, linfrön och kli. Lägg smöret i gröten så att det smälter. Låt svalna.

Rör ner gröten i jästblandningen. Tillsätt sirap, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen ordentligt och tillsätt på slutet det sista mjölet och bakpulvret (lätt att glömma).

Kavla ut degen och tryck ut hjärtan med medelstora pepparkaksformar. Jäs bröden under handduk i 40 min. Nagga och grädda därefter i ugnen, 10 min på 225 grader.

(Ja, jag vet att det är mer inne med surdeg än jäst, men för oss som är glada vi orkar ta fram en påse mjöl kan glädja sig med det lilla.)