2012-01-07

Mandelmjölk

Eftersom jag försöker undvika mjölk letar jag efter alternativ hela tiden. Smör och ost är fortfarande svårast att hålla sig borta från men det är enbart för att jag älskar smaken. Det sätter sina spår i magen i form av smärtor, men tydligen tycker jag att det är värt det. 

Härom kvällen var det dags att prova att göra egen mandelmjölk. Nu provade jag inte att göra så mycket av den här mjölken mer än att bara göra ren mjölk. Du behöver 1 dl mandel, 2½ dl vatten och lite honung att söta med. Sen kan man smaksätta med något man gillar, t.ex. kakao, kanel, nejlika... bara fantasin som sätter gränser. Man göra smoothies med bär och hela galoppen. Men det är inte det jag ska visa.

1. Skålla och skala mandeln för godare smak, fast kortare hållbarhet.



2. Häll mandlar och vatten i en skål, sätt igång och mixa väl



3. Häll mjölken genom en tät sil/duk/saftsil och pressa ut det sista med en sked, fast inte för hårt för då blir det för mycket "spån" i mjölken


4. Smaksätt och söta med honung 


Mjölken håller en dag i kylen.

2 kommentarer:

Sofia sa...

jäklar vad avancerat! :)

Wallinskaya sa...

Fast SÅ avancerat var det faktiskt inte, men det är nog smidigare att käka mandlar och dricka vattnet för sig om man bara hade tänkt dricka det som det är, för så gott var det inte ;D