2012-02-20

Indiska lammfrikadeller

Planen var att göra en indisk lammgryta, men det blev mer som frikadeller i sås med indiska kryddor. Tyvärr ser indisk mat sällan bra ut på bild, eller är det bara jag? Jag kan ge fler exempel på det om ni inte tror mig. Jag slänger i alla fall med bilder. Jag gillar bilder. 

Indiska lammfrikadeller
ca 400 g lammfärs
salt
peppar
1 ägg

Rulla små köttbullar och stek i smör. Lägg över köttbullarna i en gryta.

smör att steka i
2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
1 tsk ingefära
1 tsk masala
1 tsk chili
ca 2 dl kokosmjölk


Fräs den pressade vitlöken i smöret och häll på tomatpurén. Blanda i kryddorna i stekpannan och rör ihop till en pasta. Häll i kokosmjölken, rör ihop och häll över såsen på köttbullarna i grytan. Låt koka 30 minuter och vips har du fått dig indiska lammfrikadeller. Servera lämpligast med ris.


Det här går ju säkert att göra på ett mycket roligare sätt genom att lägga hälften av mängden kryddor i köttbullarna, det är ju bara att experimentera liksom.

Inga kommentarer: