2012-02-27

Vad man vill


Ibland dyker ju tanken upp, vad meningen med allt är om ingenting är roligt. Om ekorrhjulet bara snurrar på som en ändlös resa på autobahn utan tid för stopp och avstickare, vad ska man då sitta i en bil och göra av med bensin som förpestar miljön? Jag brukar kämpa mig igenom vintern motvilligt varje år, helst med en lång avstickare från autobahn och så kör jag på motorvägen när den börjar närma sig sitt slut istället - i min drömvärld alltså.

Varför inte då och då skriva en lista över sånt som man faktiskt ärligt vill göra? Den kan skrivas i huvudet under tiden som man slappnar av, eller skriva ner den på ett papper sittande upprätt vid ett bord. Huvudsaken är att det tänks över from time to time. För om sanningen ska fram går inte vardagen ut på att jobba och se fram emot nästa helg, nästa semester, pensionen, döden. Jag känner mig som mest inspirerad när jag varit lite på jobbet eller inte alls på jobbet under en period. Nu har jag exempelvis haft semester och sen varit sjuk samt har en lugn vecka framför mig. Nu är jag jätteinspirerad och vill bara få ner mina idéer i tankar, skrift, skiss... och så småningom göra verklighet av dem.

Jag gör ingen lista, jag tar tillvara på en tanke som dök upp idag när jag fick massage och därmed var avslappnad och ombedd att tänka på något som gjorde mig glad. Jag vill skriva mera! Det har jag alltid sagt, men det går ju så trögt. Det kräver att jag måste samla på mig så pass mycket inspiration att jag kan komma igång med tankar, skrift, skiss... I praktiken skulle det innebära att jag skulle behöva byta läge/plats, vara för mig själv och det innebär att jag skulle behöva vara ledig en längre tid i det enda syftet att samla ihop allt det här, inte vara ledig för att jag skulle ta det lugnt för att jag behöver koppla bort jobbet, inte för att jag ska vara hemma och ta hand om min sjuka kropp, inte för att jag ska åka utomlands för att uppleva något.

Så jag börjar i en annan ende istället. Det här involverar andra människor och jag tror att andra människor är jättebra för varandra inspirationsmässigt, motivationsmässigt och så vidare. Jag tänker återkomma med mer information eftersom kanske just du skulle vara intresserad av att delta i mitt nya projekt. Feel the excitement ladies and gentlemen.

Inga kommentarer: