2012-04-25

En blandning av sött och syrligt


Nu för tiden känns det som att jag bjuder alla mina gäster på glass till fika eller efterrätt. Det är så roligt att experimentera med nya smaker, alltså för mig nya smaker. De senaste glasserna blev limeglass och chokladmousseglass med 72% kakaochoklad. Jag har gjort en limeglass tidigare men den här gången gjorde jag lite annorlunda, så jag delar med mig av det receptet också.

Limeglass version 2.0
Vispa:
2 äggvitor
Tillsätt:
1 lime (rivet skal och saften)
½ dl socker
½ dl Go Green visp
Kör i glassmaskinen och servera.

Lyxig chokladmousseglass
Vispa:
2 äggulor
½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1½ dl Go Green visp
Smält:
100 g mörk choklad (i det här fallet med 72% kakao)
Rör i det mesta av chokladen i smeten, rör om ordentligt. Vill du har chokladbitar i glassen låter du en del av chokladen rinna och lägga sig överst på smeten så att det stelnar. Kör i glassmaskinen.




Inga kommentarer: