2012-04-22

Morotsfrallor med solrosfrön på taket


Receptet grundar sig på ett annat recept som jag kom över på nätet. Istället för att gå till affären och köpa det som fattades, bytte jag ut några av ingredienserna och det här blev resultatet:

Ingredienser:
25 g jäst
5 dl havremjölk / vanlig mjölk
1 msk olja
1 msk råsocker
1 tsk salt
1 morot
1 dl fiberberikade havregryn
1 dl linfrön
ca 10 dl vetemjöl
1 ägg för pensling
1 dl solrosfrön

Värm en del av mjölken fingervarm och blanda ut med den smulade jästen, lägg till olja, socker och salt. Skala och riv moroten som blandas ner i degblandningen. Tillsätt havregrynen och linfrön. Blanda sedan i det mesta av mjölet och se till att degen får en bra konsistens. Låt jäsa 30 min. Knåda degen och gör lagom stora bullar, 20-25 stycken. Låt bullarna jäsa 30 min, nagga. In i ugnen med bullarna i 10 min på 225 grader.

Inga kommentarer: