2012-05-28

Den ena avlöser den andra

Jag har ju tänkt ett tag på att sticka en polkarandig tröja, polkarandig på tvären. Efter en hel del funderande och konsultation med min stickiga mor, har jag kommit på en idé hur jag ska göra den. I lördags råkade jag glida in på Ljungqvists garn och köpte det röda och vita garnet. Det kommer även att användas marinblått, men det väntar jag lite med att inhandla. Måste ju se hur det går först. Här är garnet och de utvalda stickorna. Det blev egyptisk bomull och stickor 3.



Ja alltså det hade varit en god idé att bli helt klar med det tidigare projektet innan nästa påbörjats, men jag kunde helt enkelt inte hålla mig längre. Kanske blir jag mer motiverad till att slutföra den här koftan om jag vet vad som väntar sen. Lite som att börja läsa på nästa bok innan jag läst ut den där gamla som jag älskade så. Den här koftan har jag verkligen gillat att sticka. 


Det som är kvar är att laga hålen i armhålorna, som automatiskt uppkommit, och att sticka resår på sidorna längs med öppningen. Där får jag nog sticka på en hel del eftersom jag gjorde koftan mycket smalare än vad jag är. Jag kommer inte att ha några knappar i koftan utan bara låta den vara öppen.


Sen återstår det att komma ikapp med skrivandet i min stickbok.


Eftersom jag bara hittar på egna sidospår när jag stickar antecknar jag efterhand vad jag har gjort för att hålla reda på antal maskor och centimetrar och annat som är lätt att glömma. Nu har jag dock efter att ha tagit den här bilden, lyckats skriva ikapp.


1 kommentar:

Ester sa...

Åh, va spännande med det nya projektet!! Kram