2012-06-26

Knäcke och granola bars

Jag har länge tänkt att jag skulle göra egna granola bars. Jag ville ha en kaka som var nyttig och utan mjöl, mjölk och socker. Igår gjorde jag slag i saken eftersom jag fick smaka hemmagjort knäckebröd på midsommar. Det inspirerade mig till att göra mer än bara knäckebröd. Här följer recept på fröknäcke som var ur någon tidning samt recept på mina granola bars och så gjorde jag mat som jag tog en bild på också. Det måste också få vara med. Jag stod vid spisen och ugnen ungefär halva dagen när jag skulle göra allt detta.

Fröknäcke

Blanda:
½ dl linfrön
½ dl solrosfrön
½ dl sesamfrön
½ dl pumpafrön
2 dl polenta
Häll sedan på 2 dl kokande vatten och rör om. Smeta ut blandningen på en plåt, så tunt det går utan att det börjar spricka. Salta med flingsalt. Skåra så att du vet hur du ska skära upp det. Sätt in i ugnen en timme på 150 grader.


 Granola bars















Blanda:
½ dl skalade och hackade mandlar
½ dl torkade blåbär (t.ex.)
3 dl havregryn
1 dl kokosflingor
1 ägg
3 msk flytande honung

Smeta ut allt på en plåt, lite tjockare lager än knäckebrödet. Skåra så du vill ha bitarna. Strö på lite flingsalt för en mer spännande smak. In i ugnen på 150 grader i 20-30 minuter. Håll koll mot slutet då det kan brännas vid i kanterna.

Inga kommentarer: