2012-07-23

Österlen

När vi kom till Skåne möttes vi av grå moln och tråkväder. Det var då mitt beroende av väder-appen tog sin början. Dagen efter skulle solen skina på Österlen så Österlen blev vårt första utflyktsmål på skåneresan. Jag måste till att börja med rekommendera stället vi åt lunch på: Börje Olsson Skafferi. En smaskig buffé med mycket ost.


I Kivik åt vi äppelkaka på Kivikås gårdscafé som även hade en gårdsbutik där vi köpte äppelmust och lavendelsocker. Min goda äppelkaka var lite marängig och kardemummig. Utsikten från trädgårdsmöblerna kändes väldigt dramatisk när solen gick i moln.



I Kåseberga tittade vi på Ale stenar. Vad jag minns från senast jag var där för ungefär arton år sen, var att det inte var så många turister där. Men på senare år har tydligen folk börjat intressera sig allt mer för uråldriga skeppssättningar. Jag tittade mer på havet och korna som låg obrydda i långgräset intill.


Solen sken vid stranden, vid Sandhammaren. Det blåste en aning i vassen men det var ack så skönt ändå.


Jag använde vassen till att skapa oljud och fläta. 


Mitt sällskap använde sanden åt att skapa figurer i, bland annat en döskalle på semester.


När vi åkte hem åkte vi inom Ystad för att äta middag i solen. Så klart att det varit Wallanderloppet samma dag och en viss flickfotograf stod med rumpan i vädret och höll på att bli påkörd av oss. Maten smakade bra och husen var söta.


Inga kommentarer: