2012-09-26

Lingontårta


Jag har vant mig vid att köpa äpplen, fast det känns fel efter min uppväxt i en trädgård fylld av äppelträd och ett äppelförråd som varade till nästa säsong. Jag har vant mig att köpa dyra frysta blåbär, fast jag vet hur det känns att äta blåbär direkt från riset ute i skogen och se ett blått hav redo att plockas. Jag har vant mig vid att köpa lingon, så när min pappa visade mig hinken med lingon han plockat och frågade hur mycket jag vill ta med mig hem fick jag en så stor påse att jag blev helt överväldigad. Jag behöver ju egentligen bara lite lingon till renskavsgrytorna som inte lagas alldeles för ofta. Lingon går ju att använda till lite mer än så. Jag plockade fram ett gammalt recept jag fått av en tjej som jobbade på mitt sommarjobb för väldigt många år sen. Egentligen skulle det vara vinbär eller blåbär, men när det är söt smet, går det lika bra med de syrligaste bären. Jag älskar brytningen mellan supersurt och supersött, även om jag helst skulle vilja att det inte var så sött. Det gör ont i för många delar av kroppen för att det ska vara värt att äta, men ibland så går det inte att låta bli. Receptet följer under den förhoppningsvis frestande bilden.



Tårtan består av två olika smeter; kaksmet och marängtäcke. Jag kom på mitt i bakningen att strösockret inte skulle räcka, så jag använda florsocker till överdraget och det funkade, men kanske ändå inte är att rekommendera.

Kaksmeten:
3 äggulor
2 dl socker
2 dl mjölk (havredryck använde jag själv)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 gram smält smör

Vispa ihop allting i samma ordning som de är uppradade, separera torra ingredienser innan de blandas ihop med övrigt. Bred ut smeten på en bakplåtsklädd långpanna och placera i ugnen ca 15 min på 200 grader.


Marängtäcket:
3 äggvitor
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 dl lingon

Vispa äggvitorna och tillsätt lite socker i taget. Blanda i vaniljsockret och lingonen. Bred ut marängen över kakan och sätt in i ugnen tills det fått en smått brun nyans.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmm, så gott det ser ut. Jag älskar maräng och lingon men har aldrig testat dem ihop, ska testa det :)