2012-11-27

Älggryta


Ibland är det svårt att fotografera mat så att den ser god ut. Det här ser ut som ett slagfält, men det var fantastiskt gott och jag ska berätta varför. Det här lagade jag nämligen dagen då jag insåg att rödvin i maten var för gott för att vara sant. Det är sant! Nu ska jag dela med mig av mitt alldeles egna recept. Läs igenom allt innan du börjar, för det är ett långkok.

Ingredienser till 2-3 hungriga matvrak
½-1 gul lök
olja
700 g älggrytbitar (eller annat viltkött)
2 dl rödvin
timjan
svartpeppar
chilipulver
salt
6 enbär
1-2 dl iMat (havrebas) eller grädde
4-6 potatisar
1 morot
1-2 näve/ar trattkantareller eller annan svamp
½ dl lingon

Bryn gul lök i gryta (i olja) och stek sedan älgbitarna några minuter. Häll i rödvinet och kryddorna (timjan, peppar, salt, chilipulver, enbär) "efter behag". Häll på iMat/grädde. Låt sjuda i ca 1½ timme på ganska låg värme, eller längre om du vill ha riktigt mört kött. Skär potatisen i 2 cm stora bitar och moroten i lite mindre bitar, stoppa ner i grytan. Koka på låg värme tills potatis och morot är mjuka. Tillsätt svampen precis innan du tar av grytan och lingonen när du tagit av grytan. Servera och njut!

Tips: Du ska inte äta upp enbären.

1 kommentar:

Ester sa...

Åh, låter riktigt höst-gott!