2013-01-13

Tröjor upp till armhålan

Det var visst något som hände när jag hade stickat upp till armhålan, på mina två pågående tröjprojekt.

Den första tröjan här är till mig själv. Jag har nu spårat in på att sticka mönster. Jag påbörjade tröjan kring jul. Det ska helt enkelt bli något som liknar denna, fast inte med kragen.

Bild från Ravelry
Den kommer bli extremt tight, så jag hoppas att ingen oväntad viktökning sker inom den närmsta tiden. Resåren ser konstig ut men jag ska sy ihop den sen. Jag har utökat en del över min enorma (ironi) byst för att ens kunna få på mig den. Det här är ju nackdelen med att sticka på rundstickor, att det blir klurigare att prova och se hur många maskor som behövs. Det blir ju dessutom ganska stumt och inte alls stretchigt när det löper trådar på baksidan i och med alla färgbyten. Jag har påbörjat ärmstickningen och det var ett tag sen, det var inte lika roligt alltså.


Den här tröjan stickar jag efter mönstret jag berättade om för några dagar sen. Den här tröjan är inte till mig utan en aningen mindre människa. Jag hoppas innerligt att den ska passa och inte bli för liten. I värsta fall får väl en ännu mindre människa den istället. Tänker på en film jag såg när jag stickade på den här tröjan en dag.  Unga kvinnor från 1949.


Passar på att berätta att skrivarcirkeln har en ny skrivuppgift ute idag. 

Inga kommentarer: