2013-01-10

Vad ger man någon som redan har allt?

På NK kan man köpa chokladaskar för en tusenlapp som gå-bort-present. Jag kan inte ens föreställa mig middagen man blir bjuden på för att en sådan present ska väga jämnt. Ostronlever med tryffelpastej? I skuggan av julen funderar jag på den där frågan som dyker upp ibland: "Vad ger man någon som redan har allt?" När jag googlar frågan dyker svar som hotellweekend med spa, fritös, upplevelser och det mest populära: en låda med blandade exklusiva varor.

Varför ska allt handla om att visa sin kärlek eller tacksamhet genom att skänka sina pengar till ett företag och få någon larvig ost eller upplevelse i utbyte? Det självklara svaret på frågan "Vad ger man någon som redan har allt?" borde väl ändå vara: Ingenting. Om någon redan har allt, kan jag lätt räkna upp några som inte har det.

Istället för att ge bort en fritös till någon som redan har allt, kan du ge bort något som verkligen betyder något för någon annan. För att underlätta finns Bidra.nu som har samlat ihop omkring 80 välgörenhetsorganisationer där du kan välja inom vilket område du vill bidra. Tänk på att alla organisationer som gör reklam på tv, i tunnelbanan, i tidningar, troligtvis redan har väldigt många bidragsgivare. Själv föredrar jag att ge bort utbildning.

När jag ändå behandlar ämnet: I måndags fick jag den här kommentaren på mitt inlägg om julkort. Jag förstår ingenting.


Inga kommentarer: