2013-04-14

Mönsterstickning med svart botten

Den här tröjan började jag på vid påsk. Det ska bli en tröja till mig själv och jag har gjort mönstret själv med lite hjälp av ett isländskt mönster. Jag har stickat mycket av den på tåget och i Mjölby. Garnet jag använder är Kampes soft 8/8 som är ett grövre bomullsgarn. Anledningen till att jag envisas med bomullsgarn när jag stickar nuförtiden är att det inte kliar och att det är smidigt att tvätta. Folk säger att det är svårt att få det att se jämnt ut, när man mönsterstickar i bomull. Jag kan inte annat än att hålla med men just det här mönstret byter färg lagom ofta och jag har ännu inte upptäckt några ojämnheter så jag är nöjd.


Mönstret i närbild. Egentligen skulle det inte ha blivit lila "prickar" utan bara svart, men jag tycker det är så tråkigt att sticka enfärgat länge och vill inte riskera att sticket blir liggande. Och de lila prickarna blev ju dessutom snygga. 


Inga kommentarer: