2013-05-09

Syjunta hos Sofia


I måndags var det syjunta med kort varsel. I fönstret hos värdinnan stod ett par ljusstakar med mer stearin på sidorna än i själva staken. Jag var hänförd.


Eftersom den andra gästen var lite sen och jag var hungrig som en varg, kändes det ändå betryggande att Sofia ordnat med en snackstallrik. Här har det ätits och jag skämdes inte över att kasta mig över den goda osten - comté. Har köpt en egen sådan ost för att kalasa på här hemma. Vardagslyx! Jag var så hungrig att jag inte hann fotografera huvudrätten. Jättegoda biffar med mascarpone i bland annat. När den ena såsen sedan skulle innehålla fänkål blev jag jätterädd att jag inte skulle tycka om det, men det smakade så himla gott och så hade damen i fråga rundat av den med lite socker. Vilken kock! Till detta serverades även mascarponesås och pasta. Vilken dröm! Jag vill ha mer.


När vi var på keramikkursen i vintras gjorde Sofia den här lilla kannan som fick en jättefin färg. Varför använde jag inte den glasyren till något av mina alster? Ett tecken på att jag behöver återvända till drejarverkstan.


På tal om glasyr fick vi en helt vanlig sockerkaka med helt vanlig glasyr på, med smak av citron. Den var mycket smaskig.


Värdinnan stickade på ett par benvärmare till en häst. Inte en levande häst utan en, vad jag förstått det som, plasthäst i naturlig storlek. Ska bli spännande att se hur hästen ser ut i benvärmarna sen.


Jo, hon hade köpt ett väldigt annorlunda garn också. Indie till en indietjej. Jag har lånat ut mina fetaste stickor, i storlek 12 så jag hoppas att något riktigt läckert produceras nu. Så blir det säkert.

Slutligen måste jag bara säga att jag fick upp lite inspiration under kvällen så jag hoppas att det leder till något produktivt också.

2 kommentarer:

Ester sa...

Så mysigt! Synd att jag inte hann smaka den där osten... ;) Får kanske köpa en själv, helt enkelt. Kram

Wallinskaya sa...

Jag har köpt en egen, den är snart slut :P