2013-06-14

Fyra tips

1 Egna höns

Jag har många gånger tänkt att jag vill självhushålla mer. Inte fullt ut. Ibland kanske det räcker med att självhushålla med tomater och äpplen. Och egna höns känns ju kanske bara roligt i fantasin. Jag läste ett svar på frågan "blir det billigare med egna höns?" på en blogg för ett tag sen. Det är en hel uträkning och dessutom intressant läsning om vad som krävs av dig eller mig som hönsskötare. Läs om detta i bloggen I vårt land.

2 Getter utanför Louvren

Egentligen är det här bara länken vidare till ett inlägg som länkar vidare åt sitt håll, fast en rätt bra sammanfattning om vad som vore det bästa för våra stadsparker, ur ett ekologiskt perspektiv. Läs om detta i Trädgård på spårets blogg.

3 Bloppis

Himla bra grej, att sälja sina grejer genom en blogg. Tyvärr har jag inte tillräckligt stor läsarkrets för att göra detsamma, men det går ju att shoppa loss här i alla fall. Spana in på Claras bloppis.

4 Måla golv

Jag ställde en fråga till Emmas vintage för ett tag sen, efter att ha läst en artikel om deras affär, tror jag det var. Idag såg jag att hon svarat på frågan i sin blogg, fast svaret jag letade efter kanske låter sig vänta. Eftersom vi planerar att måla köksgolvet schackrutigt istället för den nätt aprikos nyansen som är där nu, behövde jag ju lite tips. Har faktiskt ställt fråga till tidningen Lantliv en gång i tiden och fick en handkräm som räckte i flera år, som tack för det. Jag tror dock att det gemensamma svaret för att måla ett klinkergolv är att rugga upp plattorna och köpa en hejdundrande bra färg och sedan lacka ovanpå för att få det att sitta ordentligt.

2 kommentarer:

Syster Emma sa...

Det där med getter kom upp på förslag av någon politiker i Boxholm. Men jag tror det röstades ned. De vill tydligen inte vara så i framkant där. Höns skulle jag själv satsat på.

Wallinskaya sa...

Känns som att det snarare tolkades som ett skämt då i Boxholm.