2013-06-22

Tomaterna

Jag älskar att odla tomater. De känns som barn som står och gror, blir lite bångstyriga och letar efter solen runt hörnet och blir skitledsen när det blir för torrt.


Det är helt galet att det här en gång var ett litet frö som bodde i ett köksfönster i Vasastan och grodde i en gammal juiceförpackning.


Nu har jag bestämt mig för att testa att täcka tomaterna i zinkbaljan och järngrytan. Jag har plockat torrt gräs från gräsmattan, skakat ur det lite och sedan bäddat ner det i buteljerna, vattnade lite gjorde jag också. 


Hoppas på ett intressant resultat. Är lite rädd för att läskiga djur ska dyka upp eller kirskålsrötter ska etablera sig, men jag tar den lilla risken i det här experimentet för jag tror att det kommer ny näring och de behöver inte passas på så mycket med vattningen heller.


1 kommentar:

sandralinnea sa...

Ett tips är annars att testa nässelvatten. Plocka nässlor, lägg i vatten i några veckor och spä sen ut nässelvattnet med vanligt vatten! :)