2013-07-01

Ge mig tips på växt

Nu vill jag ha jättemånga kommentarer på det här inlägget. Ni måste ge mig idéer...

Idag har jag grävt kirskålsrötter så det stått härliga till. Min pappa sprutade på något som inte skulle vara så dåligt för miljön, sa han, så att rötterna skulle dö några dagar senare. Kirskålen gulnade och såg lite torr ut så nog blev den deppig av det där medlet. Min plan är att ha stockrosor framför detta staket ni ser på bilden. Framför stenmuren vill jag också ha något. Den där mannen som bor här säger att stenmuren måste synas vilket innebär att det ska vara en växt som inte blir så stor och hög och tar över allting. Jag vill alltid ha pastelliga färger men kanske även något mot det matt röda. 


Här är alltså muren som jag vill ha något vackert framför. Något lågt, något pastelligt. Sen ska det sås gräs framför det också förstås.


Och nedan ser ni stället för stockrosorna. Den där lådan som står där är min före detta snigelfälla som jag tömde idag. Ingen angenäm upplevelse alls och jag önskar att jag aldrig hade gjort den, men nu ska jag göra mig av med lådan och sedan gå vidare.


Så, ge mig era bästa tips! Och snälla skriv en kommentar om du så tycker maskrosor så jag inte sitter här dum som en fåntratt och inte får några kommentarer alls. Så stor läskrets har jag ju inte.

9 kommentarer:

kajsa sa...

Jag har en växt i trädgården som ser ut som rödbladig klöver. Vet inte vad den heter men den är liten och rätt fin. Kan skicka en bild om du vill.

Ester sa...

De rosa pompom-bollarna! :D

Ester sa...

Eller kanske näva? Skira söta blommor, finns massor med sorter o färger. Ofta mellar rosa och ljusblått. Blir inte så hög tror jag.

bibiline sa...

stockrosor tillhör en av mina favoriter. Det blir bra. Jungfrunäva är en låg rosa favorit oxå.

Wallinskaya sa...

Kajsa: Skicka gärna en bild!
Ester och Bibi: Näva är fint och det har jag ju i en annan rabatt som kanske kan flytta ner...hmmm...

syster Emma sa...

Löjtnantshjärta är supersött och inte så tätt, så man ser muren bakom.

sandralinnea sa...

Det är ju inte direkt pastelligt, men jag tycker det där ser ut att vara en perfekt plats för en köksträdgård? Och liiite blomning kan du ju få beroende på vilka kryddor du väljer. Gräslök tex. Sen finns det något som får jättefina blå eller mörklila blommor också, men jag kommer inte ihåg namnet nu. Men det är en vanlig modell som finns i närmsta trädgårdshandel :)

Esmeralda Steén sa...

Fin blogg du har :) Jag tycker att lavendel skulle göra sig fint tillsammans med stenmuren, det är dessutom väldigt pastelligt och blir inte alltför högt!

Camilla sa...

Mitt svar är ju alltid lavendel, som jag älskar. Såg att du hade det på annat ställe och dem kan man väl enkelt dela på. Jag köpte kattfot och har planterat bredvid min lavendel i år, sedan tidigare står där lammöron och salvia.