2013-09-28

Grodan och bladet

För ett tag sedan gjorde jag slag i saken och planterade ut olika blomplantor som jag fått av min far. När jag grävde och planerade hur plantorna skulle sättas hade jag hela tiden sällskap av den här krabaten. Den satt förstås bakom några stenar och tryckte medan jag var där som mest. Vid ett tillfälle råkade jag kasta lite jord på den och då ryckte den till men annars var den stilla som en sten. När jag vattnat och gått därifrån såg jag att den hoppat fram och satt sig bakom fingerborgsblomman/digitalisen.


Plantorna består av borstnejlika (till vänster) och japansk kantväxt: nepeta (till höger)


Till vänster har vi digitalisen igen. I mitten vet ingen vad det är. Till höger är det klätt.


Jag tog med hjälp av experten, min far, och satte växterna utifrån höjd. Längst in har vi den växt som blir högst och det är digitalisen, följt av klätt, borstnejlika och närmast kanten hamnar såklart kantväxten nepeta. Så här kommer växterna att se ut när de vuxit till sig nästa år:

Digitalis (bild tagen härifrån

Klätt (bild härifrån)

Borstnejlika (bild härifrån)

Nepeta (bild härifrån)

1 kommentar:

jennie sa...

Så spännande och vilka vackra blommor :)

Ja det är fint här, å vindruvor är himla gott!

Ha en fin lördag <3 Jennie