2013-10-02

Ekologiskt och kompostering

Jag var riktigt taggad på att börja kompostera när vi fick en trädgård. Det är en hel vetenskap och jag gör väl inte enligt regelboken. Allt trädgårdsavfall som inte är pinnar eller hårda rötter, hamnar förstås i komposten. Sen blandar jag med köksavfall som hade kunnat vara trädgårdsavfall, så som skal, skruttar, tesump, blast och så vidare. Jag lägger detta under ett lager av löv för att fåglarna inte ska komma och sprida runt det. Det händer ändå ibland att jag hittar ett grapefruktskal en bit ifrån komposten, men då är det bara att gräva ner det ännu djupare.



Jorden som komposten skapar är ju som alla vet mycket värdefull för trädgården. En nackdel som ibland slår mig är ju vad som händer med de där eventuellt besprutade skalen som jag slänger i komposten. Gör det hela min odlingsverksamhet i trädgården oekologisk?

Jag bjuder på en film som är väldigt enkel och rätt:


Läs mer om ekologisk och o-ekologisk mat på Naturskyddsföreningens hemsida.

1 kommentar:

Petra sa...

Vad duktig du är! Hejja!