2013-11-15

Postmuseum i Gamla Stan


När min syster och hennes barn var här förra helgen besökte vi Postmuseum i Gamla Stan. Det är ett egentligen ganska enkelt men ack så roligt museum. Ja, även för en gammal postnörd som jag. När jag var liten ville jag bli brevbärare, framför allt för att jag ville sortera brev efter var de skulle. Att få klä ut sig till brevbärare och gå in i en gammal tågvagn där postfolk sorterade brev förr i tiden var ju nästan som att få jobba som brevbärare. 


Postsymbolen från "förr i tiden"


Det fanns även ett gammalt trapphus med tillhörande brevbärare i hiss och så min syster.


Det finns ett café med supertrista kakor men ack så trevlig personal.


Systerdottern sprang runt bland stora bokstäver och klättrade upp på sin egen.


Bakom S:et fanns gamla skrivmaskiner som jag fastnade vid. Det var helt underbart att skriva på den äldsta. Jag har en egen gammal skrivmaskin men behöver fixa nytt band om jag ska kunna skriva på den.

Inga kommentarer: