2013-12-05

Rost - bistro och mekotek


Det var längesedan jag bjöd på ett cafétips. Här kommer ett annorlunda ställe. I en gammal källarlokal på Wollmar Yxkullsgatan nära Zinkendamm, som tidigare varit en skitig motorcykelverkstad (rätta mig om jag har fel, orkar inte fråga experten i skrivande stund) ligger Rost bistro och mekotek, som jobbat stenhårt på cool inredning, hjärtlig personal och mycket musik. När jag var där fanns ingen annan musik än Cat Stevens i högtalarna, men annars finns en scen och ni ser på bilden hur mycket instrument det finns att tillgå.


Även om shabby chic inte riktigt är min smak, som jag tycker det ser oroväckande ut som på bilden nedan, så är det ändå mycket coola grejer. Schackrutigt golv och röda sammetsdraperier i fönstret är ju störtsköna detaljer. Men även kedjor, krokar och gamla plåtskyltar finns det gott om att titta på. Vad gäller personalens hjärtlighet som jag gärna vill understryka igen, så är det ägarna själva som står för servicen. Det är svårt att beskriva den med ord men här erkänner man att man just nu helst vill tillaga en pizza och då är det helt okej för mig att göra det. Kvinnan som serverar oss månar även om att vi kan komma att bli kladdiga om fingrarna och förtydligar att det finns servetter och att vi kanske inte behöver använda bestick när vi äter. Övertydligt och charmigt. Bra priser, kanske inte så mycket att välja på och det mesta hade tagit slut men vi blev åtminstone mätta och var nöjda som få när vi lämnade stället.

1 kommentar:

jennie sa...

Det såg mysigt ut! <3 Jennie