2014-01-16

Årstidskontrast och trädgårdsdrömmar

Äntligen blev det vinter och det är lite extra speciellt med snö i sin egen trädgård. Man kan se direkt om en främling har lämnat spår efter sig. Framför allt är det fullt med små och stora tassar eller klor. Här är stenmuren med sina små pinnar till bärbuskar ovanför.


Här är en bild från i somras. Vilken kontrast. Det är klart att det är härligare med sommar men nu är det vinter. Här var ju inte ens bärbuskarna på plats. Numera är det två hallon, två vinbär (en svart, en röd) och en stor krusbärsbuske och tre små plantor med krusbär . 


Det ska bli spännande med odlaråret 2014. Jag hann inte med att få till så mycket under förra året eftersom vi flyttade hit i juni. Men jag har sett till att få lite i jorden åtminstone. Vitlök, tulpaner, påskliljor, jordärtskocka, sparris, stockros... Ja, jag har säkert glömt resten. Därför har jag en trädgårdsdagbok där jag skissat upp var jag lagt mina små knölar och plantor.

Planer/drömmar inför kommande år:

  • Körsbärsträd
  • Plommonträd
  • Jordgubbar
  • Kryddavdelning i krukor (märkte att det stänkte upp så mycket jord på kryddorna när det regnade, fick för mig att krukor är bättre till det)
  • Kronärtskocka
  • Tomater på friland (mot bergvägg bland annat)
  • Vallmo på olika ställen som guldkant på vardagen (älskar vallmo)
  • Bygga ett litet miniväxthus av gamla fönster jag hittat bakom boden och under huset
  • Rosor, rosor, rosor! Rosor älskar lerjord och den här trädgården producerar just lerjord. Jag älskar även rosor.
  • Beskära fruktträden innan de börjar knoppa (behöver dock läsa på ordentligt först)
Vilken tur att mina föräldrar visste exakt vad jag behövde. Igår låg ett tungt paket i brevlådan med min försenade julklapp:


Fick även prenumeration i julklapp av min syster, 
på tidningen som gett ut boken: Allt om trädgård.
Här ska pluggas. Jag ska få gröna fingrar.

3 kommentarer:

Esmeralda Steén sa...

Vilken fin och helt perfekt julklapp! Hoppas att många av dina trädgårdsdrömmar blir verklighet i år!

sandralinnea sa...

Fruktträd ska väl ändå beskäras under JAS, inte på våren? Så roligt att ha en egen trädgård, jag längtar till den dagen jag har en!

Wallinskaya sa...

sandra: Det går att beskära både under JAS och på våren. Jag kommer att göra det i vår eftersom det inte gjorts på evigheter och inte blev av i höstas. Både och har säkert för- och nackdelar.