2014-01-10

Superdräkten

Igår såg jag ett jättebra program på Barnkanalen. Tänk att vara typ tolv år 2014 och se så himla inspirerande program på tv. Jag såg säkert bra program på tv när jag var tolv också. Programmet heter Superdräkten där den grå kontorsråttan förvandlas till en superhjälte som hjälper barn att sy eller pyssla ihop dräkter av skräp och annat bråte. Barnen fick själva vara med och skapa och komma med egna idéer. SuperPeter, som har en gammal tvålförpackning som nåldyna ständigt redo på sin arm, delade med sig av sina knep och styrde upp allt. Hade jag, som sagt, varit ett barn hade jag direkt plockat fram en svart sopsäck och gjort min egna frack. När jag var barn fick jag komma på mina grejer själv och gjorde bland annat skor av papper till alla mina kompisar på fritids. Det är alltid bra att tänka själv, men inspiration, knep, kunskap och andras erfarenheter är så himla viktigt, säger nu pedagogen i mig. Att göra efter mallar går ju bort men ibland måste en ju få göra efter en mall för att få till snitsen.


Inga kommentarer: