2014-03-26

Bananflugor

Köket har invaderats av såna där små ettriga bananflugor och jag var inte sen att leta efter recept på att bli av med dem. Nu har jag varit lite slarvig med att göra proceduren för att helt utrota utan har mer jobbat på att ha kål på dem som redan är där. Detta recept har visat sig döda väldigt många flugor men måste också kompletteras med kvällssysslan som jag kommer till senare.

Jag har inga exakta mått men det behövs: vatten, vinäger, honung och diskmedel. Jag har hällt upp liten vatten i en skål, tagit en skvätt vinäger och någon sked honung och sen en droppe diskmedel. Rör ut vätskan, häll på fat, i små skålar och placera där bananflugorna hänger. Hos mig hänger de bland plantorna så jag undrar om någon av jordpåsarna haft ägg i sig men det kommer jag aldrig få svar på. I en av mina skålar hittade jag 30 bananflugor efter bara 2 dagar. Om vattnet dunstar är det bara att spraya på nytt vatten med blomsprutan jag förutsätter att alla människor har hemma. Själva medlet sitter ju fortfarande kvar på fatet eller i skålen.


För att få bukt med källan till problemet ska man enligt osäkra källor hälla kokande vatten i bostadens alla avlopp (handfat, diskho, dusch m.m.) och innan läggdags spraya med vatten och diskmedel. På detta sätt sköljs eventuella ägg bort från rören, där de gillar att lägga sina ettriga ägg. Diskmedelsblandningen gör att äggen inte fäster i systemet och detta ska alltså funka. Jag har bara gjort det lite halvhjärtat...


Jag såg att någon för ett tag sedan kommenterade att hon skulle följa mina kronärtskockor och här är den skocka som kommit längst. Den är sådd 23 januari och växer sakta men säkert. Det ska bli så himla spännande att se slutresultatet. Kanske blir den som en av skockorna på Mandelmanns trädgårdar.

4 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Intressanta tips om hur man kan bli av med bananfluforna. Av nån anledning brukar de dyka upp framåt hösten, vintern.
Så någon bloggare som hade köpt ett insektsfångande sileshår och alla småflugorna fastnade på bladen.

Ha det fint
/Anette

Esmeralda Steén sa...

Bananflugor är inte kul... tack för tipsen! Jag har periodvis problem med bananflugor, men just nu tror jag att jag fått bukt med dem tillfälligt iaf!

LINDA sa...

Det finns ett medel som heter Nemablom. Det är en liten förpackning med nematoder. Du tillsätter Nemablom i vattenkannan och får på så sätt nematoderna ner i jorden och de äter i sin tur upp sorgmyggorna (samma som bananflugor). Går att beställa från till exempel Wexthuset.

Lycka till
//Linda

Synnöve sa...

Använder mig av receptet med vinäger och diskmedel fast hittills utan honung. Skall testa med honung. Satt senast en bit av den lilla dåliga tomaten som lockbete på fatet. Fungerade bra!
Hade en sk hängande flugfälla av glas men mina flugor var inte alls intresserade av den.