2014-05-25

Trädgårdssöndag

Dagens tulpanbild. Nu har de svarta tulpanerna börjat blomma också.


Gräset växer alldeles för snabbt och därmed ogräset. Ja, allting växer förstås. Dock inte mina små sådder som jag hunnit med att göra än så länge. Varken morötter, rågvallmo, sallat eller persilja har tittat upp ur jorden. 


Blommor överallt och jag har små ängar i trädgården som världens bästa bin och humlor hittar till.


För en vecka sen pressade jag ner en massa löktrav och kirskål i en hink och hällde på vatten. Idag luktade det en blandning av tång, bajs och lök. Löklukten var nog den mest angenäma och den som försvann snabbast. Sen måste jag säga att tånglukten är den som har hållit sig kvar mest. Det var hur mycket flugor som helst i denna sörja av näring (kolla handtaget, spyflugan). Nu har jag vattnat de där sådderna och diverse annat med en vattenkanna som innehåller en tiondel av denna härliga blandning och resten vatten. Hoppas det funkar.


Jag har skördat årets första rabarber och gjort en efterlängtad rabarberpaj.


Indiankrassen har jag planterat ut på ett ställe som är svårt att beskriva men bilder kommer väl sen när den förhoppningsvis har tagit över hela området med sina gulorangevita blommor.


Om rågvallmon aldrig tar sig så vet jag att det kommer upp vallmo på en av alla små miniängar. Vilken lycka! Älskar den blomman.


Så klart hade jag satt jordgubbs- och smultronplantorna alldeles för nära varandra så nu har jag särat på dem och planterat ut smultronplantorna av sorten Alexandria från Runåbergs fröer.


Fascineras av kirskål som har ett så stort rotsystem till en så otroligt liten skit. Kändes skönt att få upp det där helt plötsligt när jag vände om i jordgubbslandet.


2 kommentarer:

Ester sa...

Du ser ut att ha haft en härlig dag i trädgården! :)

annasaviga sa...

Kirskål är ju helt bedrövligt!!

Förra året hade jag problem med mina morötter, de kom inte upp. Ringde mormor och frågade om råd. Jag hade satt mina frön på ca 1 cm djup och det var tydligen alldeles för djupt, ca 0,5 cm skall det vara enl mormor. I år satte jag fröna mycket ytligt och de har redan tittat upp efter 1 vecka.