2014-05-31

Utplanterat


I torsdags planterades det en hel del försådda plantor ute i trädgårdslandet. Jag har valt (eller har jag verkligen valt det?) att ha trädgårdsland i något som en gång varit en större rabatt med blodhasselbuskar i. När vi flyttade in var det ju även täckt med kirskål också (se bilden nedan). Nu har jag även kombinerat med bärbuskar också. Jag odlar inte i så stor skala. Det som står i jorden som är ätbart är följande: 2 hallonbuskar, 1 svart vinbärsbuske, 1 röd vinbärsbuske, 4 krusbärsbuskar (3 som är skott och tar lååång tid på sig), smultron/jordgubbsplantor, sparris, vitlök, kronärtsskocka, pak choi, purjolök, broccoli, tomater av 4-5 sorter (några stackare bröts av när jag var vild mot dem stackarna). Sen har jag sått morötter, sallat och persilja som inte har kommit upp (än). 


I år har jag planterat alla tomater på friland och intill bergskanter. Några står mot en trappa istället. Hoppas att det är en gynnsam miljö för dem. De står i koskit och barkmull och snart kommer jag även att slänga på gräsklipp som täckning men det kanske blir om en vecka.



Och som en stoppsignal i regnet bara stod vallmon där, lite smått utslagen, i den lite vilda ängen bakom blomsterrabatten.


2 kommentarer:

annasaviga sa...

Mina stackars tomatplantor blev tokdåliga när jag planterade ut dem, ingen aning varför. Jag hade snällt vant dem vid uteklimat i en vecka och pysslat om dem efter bästa förmåga. Får se om jag får åka och köpa färdiga tomatplantor, hoppet har inte dött helt än. Det ser ut som att du lyckats bättre.

Wallinskaya sa...

Jag vande ju inte mina vid utomhusklimat särskilt planerat. De fick stå ute lite då och då istället för att göra det varje dag en tid. Vi har ännu inte sett hur det går för dessa men jag hoppas att de ska trivas. Tur att det går att köpa plantor!