2014-06-17

Kom igen nu

Igår arbetade jag min sista dag för det här läsåret och således började sommarlovet. Jag såg framför mig hur mycket jag skulle ta itu med saker och ting med start idag. Men tji fick jag för den där förkylningen som smugit omkring de senaste dagarna visade sig från sin elakaste sida just idag. Det var väl inte så konstigt när jag väl fick slappna av. Det blev en kolla-på-film-i-olika-soffor-dag istället. Men framåt kvällen fick jag lite energi och orkade gå ut och vattna. 


En tomatplanta gick av när jag skulle plantera ut. Jag hade ju rätt många plantor så jag deppade inte för det utan stack bara ner den i jorden och hoppades på det bästa. Esters far gav mig tipset att ta bort en massa blad så det gjorde jag när jag såg att den inte blev gladare. Nu är det bara blad längst upp men se så frodiga de är. Heja dig!


I jordgubbs/smultronslandet händer det grejer. Har aldrig tänkt på hur snabbt de ynglar av sig och letar upp nya ställen att slå sig ned. Det är bra det. Stackars vitlöken och sparrisen hamnar mitt i alltihopa men så får det vara. Här har vi en som snart är klar och den ska inget himla djur hinna sno före mig.


Min snälla far gav mig massor av plantor förra sommaren för att komma igång lite med den här bortglömda trädgården. Borstnejlika var bland det första jag fick och den visade sig komma i flera nyanser. Än så länge blommar inte så många men de syns på väldigt långt håll.



Tagetes sådde jag för att jag läst att det ska hålla diverse skadedjur borta. De ska lukta? Jag tycker inte att jag känt något doft från denna men jag gillade i alla fall hur den såg ut. Sorten heter Tashkent och är från Runåbergs fröer. Jag tror att alla frön grodde och det gick undan. Endast två plantor strök med pga äckelsniglar som slingrade sig runt stjälken och hade ihjäl dem men de var också de tanigaste plantorna så nu vet jag till en annan gång att de klarar sig om de har vuxit till sig mer. Tagetes Tashkent är på bilden nedan.


En annan sort jag fick plantor av från min far förra året och som jag också satte då, var digitalis även kallad fingerborgsblomma. Den här har kommit längst men fler är på gång på framsidan av huset. Detta har varit en kirskålsrabatt och fortfarande går jag och plockar de ettriga skotten emellanåt, jag ger mig inte.


Tre av sex liljor kom fram ur jorden. De inhandlades på Trädgårdsmässan i år och jag väntar med spänning. Alla sorter var olika och ser således också olika ut.


1 kommentar:

Ester sa...

Det är så spännande, och det händer grejer så snabbt när det väl sätter igång! Me like.