2014-06-01

Rabarberna

Jag älskar rabarber. Saft, paj, kräm... ja, det finns mycket mer att göra också. Mina har vuxit i skuggan, känns inte som de får sol någon gång på dagen. Det har ju funnits att ta av men de är klena som bara den. Ibland har jag tänkt "men hur mycket rabarber kan man behöva då?" och kämpat på. Men imorse när jag tittade på dem för att avgöra om det fanns några med lite mer kött som det gick att göra paj på så såg jag att några varelser kalasat på rabarbern. Plockade bort några sniglar som jag misstänker stod för sabotaget. 


Min mor skickade gladeligen den här bilden på deras rabarber som minsann bara behövde plockas på två stjälkar för att göra paj.


Så idag tog jag det lite impulsiva beslutet att köpa en helt ny planta och ställa i ett soligt läge med stor yta så att jag minsann också får skörda enorma mängder rabarber och bara brygga saft som om det inte fanns någon morgondag. Sorten heter vinrabarber och verkade ge rätt så bra avkastning. Ester har hjälpt mig att sänka ner den i jorden tillsammans med lite kogödsel. Ska jag sätta elstängsel runt den?

1 kommentar:

Esmeralda Steén sa...

Jag älskar också rabarber! Så tråkigt med sniglarna... hoppas att det går bättre med de nya!