2014-07-21

Hemodlad pesto


Det är alltid speciellt att äta årets första. Här är årets första tomat. Den kommer från en planta jag sådde fröet till redan i slutet av januari. Det tar ett tag det här med tomater. Åtminstone för mig. Men jag hjälper inte till så mycket på traven. 


Basilikafrön köpte jag från Tradera och det blev en rejäl buske. Ibland känns den övermäktig och jag måste skörda mycket och det var just vad jag gjorde när jag skulle tillverka pesto. Jag tänker inte ge ett exakt recept men ingredienserna: basilika (mycket blad), vitlök (en klyfta), olivolja (en rejäl dos), cashewnötter (½ dl tog jag), salt och peppar. Mixa kärlekslöst. Detta serverades med vit och grön tagliatelle, en halv hemodlad tomat och några cashewnötter. 

2 kommentarer:

Ester sa...

Å, första tomaten! På min balkong börjar det bli många tomater nu, men alla är fortfarande gröna och kommer nog att vara det ett tag till...

Petra sa...

Ni är så himla gröna om fingrarna! Egna tomater känns ju jätteavancerat!