2014-10-31

Sista oktober i trädgården

Det har visst blivit en grej, sista i varje månad tar jag en trädgårdsrunda och dokumenterar. Finns för sista september förra åretsista september och augusti i år.


Idag klippte jag ner de gamla tomaterna och det var en hel del oskördat kvar där så någonting säger mig att de ville ha en längre säsong alternativt bo i växthus.


Det är något visst med att bara lämna allt åt sitt öde och låta det brytas ner av naturen.


Frost på marken.


De här röda bären har tidigare haft sällskap av röda blad som ramlat av. De är så fina men jag vet inte vad det är. Nackdelen är att de har taggar. Gillar inte växter med taggar.


Det vildvuxna berget som någon har planterat olika växter på förr i tiden. Det är fint det där berget, framför allt i solsken.


Eftersom rådjuren käkat upp varenda rosenknopp de senaste månaderna har det knappt varit några utslagna rosor i zinkbaljan. Men sedan jag ställde dem på verandan utanför dörren har rådjuren låtit bli de där tre knopparna. Dock slår de ju inte ut nu när det är så kallt, men det är fint med knoppar ändå. Prydnadskålen fick jag igår när jag hade en vän med dotter på besök. Prydnadspumpan kommer från min pappas trädgårdsland.


På tal om rådjur så är det de här tre som alltid ska fram och förstöra. Enda sättet att få dem att sticka härifrån är att prata med dem. Klappa högt med händerna eller springa mot dem hjälper inte. De står just sådär och glor, undrar vad jag är för nån lustig typ, som inte låter dem äta i fred. Den till vänster står smultronplantorna och äter tagetes. Ingen känsla alls!


Inga kommentarer: