2014-11-03

Bortglömda stickningar

Det kan ju inte vara så mycket, tänkte jag när jag skulle plocka fram de stickningar som är på gång för att skaffa mig en överblick. Kanske också för att slutföra dem någon gång. Let's check vad som finns att syssla med. Jag som alltid tänker att jag måste börja på något nytt för att jag inte har något på gång. Släng mig i väggen.

Med hjälp av den här bloggen, min stora skapardatabas, kan jag också se när jag borde ha börjat med det. Håll i hatten.


Den här tröjan började jag med i april 2013. Alltså för 1½ år sen ungefär. Jag passade på att prova ärmen som jag stickat en bit upp på. Den var supertrång. Jag misstänker att själva tröjan kommer att vara alldeles för tajt också så det blir inget mer stickande på denna förrän jag har fått tillbaka min vanliga kroppshydda igen och jag kan prova den.


Mina första fingervantar som jag gjort helt efter eget huvud, är jag själv väldigt imponerad av. Hur stickar man ens ett par fingervantar tänkte jag en gång när jag hittade ett par i en garnaffär. Utan att göra som hade varit lite smartare, kolla efter beskrivning, hittade jag på det själv och det visade sig bli riktigt bra. En av vantarna är klara.


Den andra ser ju ut som att den är tappad bakom en vagn, men den kanske är dags att få klar nu också. Jag älskar nyansen på garnet och det finns mycket garn kvar så jag ser fram emot att använda den. Alpaca är detta. Dessa började jag med i augusti 2011 - tre hela år sen. Det är nästan en antikvitet alltså. Då skrev jag att det skulle bli en fläta på varje finger, men det hade nog inte varit så snyggt så det var tur att jag ändrade mig. Kan det bli så att det är prio 1 att göra de här vantarna klara.


För bara några dagar sedan började jag att ta itu med det där lingarnet jag fick genom Stickameras garn & te-utbyte i våras. Det ska bli en disktrasa... jätteroligt. Jag vet inte om det kommer fortsätta bli en disktrasa eller om jag repar upp det och tänker nytt. Jag har tre nystan men jag har ingen fantasi så kom gärna med förslag.


Den här mössan har jag inte visat tidigare och jag tror jag började med den i augusti. Det var i alla fall inte så längesedan, men vi säger att den är två månader gammal. En bebismössa av mitt favoritbebismössemönster. Har använt bomullsgarn och gjort en storlek större än jag brukar göra. Den blir gigantisk och jag är inte nöjd med någonting egentligen, så kanske en upprepning är på sin plats där med.


Alltså den här koftan är så fin med sina romber och allt, men det räcker ju inte med utseendet. En kofta ska vara skön och bekväm. Den här känns 1) för varm 2) för stickig 3) lustig i halsen. I juli i år började jag sticka på den, 4 månader sen. Det är en bebiskofta om det inte syns. Vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Låta den damma ihjäl kanske.


Det här är det senaste jag börjat på. Igår började jag på de här små sockorna med harlequinmönster. Det är svårt att se mönstret för det är ganska litet. Smider planer på att hela familjen ska få varsina sockor med harlequinmönster på. Det är ju om inte annat väldigt trendigt just nu.


Gissa nu vad jag ska gå och sticka vidare på? Ja, det jag började med senast - sockarna. Men sen kanske jag faktiskt ska ta itu med de där fingervantarna.

3 kommentarer:

josefine sa...

Men rombkoftan är ju hur fin som helst! Sticka klart och klä in ungen i den! Det lilla fröet kan ha polotröja under så att den inte känner det sticksiga :)

Petra sa...

Tur att alla mina "bortglömda" stickningar inte har dokumenterats. Jag hittade en låda hemma hos mamma och pappa från studietiden... Den gömde jag långt in, långt bort på deras vind.

Alla dina grejer har ju pontential,. Jag gillar särskilt tanken på likadana strumpor till hela familjen... 😄

annasaviga sa...

Koftan är ju hur fin som helst! Synd att den kanske inte kommer till användning, men jag förstår att man inte vill sätta något stickigt på en liten. Kanske blir det bättre efter lite tvätt?

Och du, när man är höggravid så är det helt OK att strunta i trädgården. Då skall man ju inte syssla med tunga saker, utan ligga på soffan och äta praliner :)