2015-03-19

Fyra enkla

Det här är mitt tredje år med trädgård så nu har jag lite erfarenheter och kan dela med mig av åtminstone fyra ätbara grejer som jag tycker är lätta och tacksamma att odla. Nu har jag begränsat med tid och plats i mitt huvud så jag kommer bara med fyra tips just nu.

1. Vitlök. Köp sättvitlök i trädgårdshandel och sätt på hösten i jorden utomhus. Till sommaren får man smaskiga färska fina goda vitlökar utan att behöva skött om det alls.


2. Basilika. Så ungefär nu och du får en stor buske. Visst kräver det lite kärlek i form av vatten men det är en lätt match.


3. Pak Choi. Nyttigt och gott att steka ihop med vitlök och japansk soya exempelvis. Så direkt på friland i sommar.


4. Tomater. Ja, det är ju lätt och blir mycket men det kräver ju arbete. Så gärna före den här tidpunkten på året men nu går såklart också bra. Min favoritsort heter Red Pearl från Runåbergs.


1 kommentar:

rai rai sa...

Aha! Tänkte just att pak choi kunde vara en kul idé men - drar den till sig en massa insekter & larver som vill äta upp den? Läste att typ all kål var en sån odjursmagnet! Eller har du kanske nån liten duk över?