2015-05-08

Hjälpa vilda grannar


Nej, jag menar inte festprissen next door.

Jag läste på Naturskyddsföreningens hemsida, hur en kan hjälpa naturen i sin egen miljö. Det som ofta är fiffigt när det kommer till odling och trädgårdsskötsel, tycker jag som är lite lat, är att göra så lite som möjligt. Rör naturen så lite som möjligt för att alla ska med. Fast jag vill ju inte att alla ska med. På min lista över vilka som inte får hänga i min trädgård finns sniglar, rådjur, kirskål, kålfjärilar, sniglar, jordloppor, maskrosor, löktrav. Sa jag sniglar? Annars är det bra med biologisk mångfald. 

Så, efter att ha läst igenom punkterna tänkte jag faktiskt skryta lite om mitt icke-engagemang som faktiskt är positivt. Sen är det klart att vissa grejer kan bättras på men ja... häng på nu!

Klippt och klistrat direkt från Naturskyddsföreningens hemsida. Allt som är inklistrat är i fet stil för att inte röra till det så mycket.

Hjälp bin och fjärilar

  • Bygg ett vildbihotell av bamburör med hål där ensamlevande bin kan flytta in.
  • Plantera kryddväxter som timjan, mynta, salvia och lavendel.
Timjan till vänster och timjan som inte är med på bild till höger
Lavendel finns också på två ställen, bild från förra året.
Kolla fjärilarna är ju där!

  • Gör ett grönt tak med fetknoppsväxter.
  • Fetknoppsväxter finns det gott om i gräsmattan sedan länge (ej min förtjänst)

Hjälp fåglarna

  • Sätt upp en holk och motverka fåglarnas bostadsbrist.
Två nya fågelholkar har kommit upp i träd i år. Tackar pappa!

  • Plantera hagtorn, nypon, rönn och andra buskar med bär som fåglar äter.
Hagtornsträdet upptäckte jag när vi hade bott här i ett år. Nypon fanns det också.

  • Spara äldre lövträd som kan bli hål- och boträd.

Adoptera ett träd

  • Spara gamla lövträd. Låt döda grenar och stammar ligga kvar.
Det här är ju dock ett gammalt fruktträd som stod så här när
 vi flyttade in, men oj vad det bor fåglar och annat här.
  • Hjälp till att skydda skogar med höga naturvärden.
  • Plantera en sälg som ger mat åt humlor och andra insekter.

Städa inte hela trädgården

  • Låt det finnas hörn med högar av löv och ris så igelkottar kan göra ett vinterbo.
  • Låt växtrester, gräsklipp och löv bli jord igen i en trädgårdskompost. Mängder av insekter och kryp lever i en kompost och du får gratis näringsrik jord till dina odlingar.
Det fanns en fallfärdig kompost när vi flyttade hit som jag förbättrade
något med kompostgaller. Jag är dock rädd att använda jorden eftersom det
finns såna där sniglar här och inga sniglar där jag odlat.

  • Vill du ha en öppen yta med kort gräs, kan du ändå lämna kantzoner mot staket och häckar med längre gräs där ängsblommor och bärris kan trivas.
Det här måste ju vara det bästa. Jag gillar ändå inte att klippa gräset vid staketet eller annat som behöver trimmer. (Jo, har inte bara en trimmer utan två eftersom jag blir så arg på dem)

1 kommentar:

Helga sa...

Toppen ju! Mysigt med igelkottar :)