2015-05-30

Samplantering del 2

Jag vet inte om det finns något intresse för mina odlarinlägg men jag skriver för min egen skull också så det är inte helt för döva öron. Eller blinda ögon snarare.

När jag läste om samplantering och vilka växter som trivs med varandra gjorde jag en ganska rörig karta över trädgårdslandet. Att sedan följa den var inte det enklaste. Dels för att den blåste iväg, blev blöt eller att det revs av ett hörn men också för att verkligheten och kartan inte riktigt stämde överens. Jag gjorde så gott jag kunde.


Tomat och basilika ska gå bra ihop. Så även vitlök och gurka. Men tomat och gurka ska helst inte vara så nära varandra, men det blev så ändå. Vitlöken stod ju där först. Jag hade en fin dröm om att jag och min son var som tomat och basilika just när vi sover (ja, vi sover extremt nära varandra). Nu tänker jag inte säga att plantorna ovan är vi två för tänk om någon planta dör. Nej, det där är inte vi helt enkelt. Basilikan ser inte så lövrik ut eftersom vi redan börjat nalla på den.


Det här är min squash! Jag har aldrig odlat squash innan. Min far däremot är gammal veteran och har tipsat om att sätt den i kompostjord som inte behöver vara särskilt färdig. Jag slängde på lite kompost ovanpå jorden och grävde ner plantorna där. De verkar nöjda än så länge. Squashen hade enligt kartan planer på att vara utanför trädgårdslandet men eftersom jag hade fel dimensioner på ett ställe fanns det plötsligt plats över för squashen mellan persiljan och rabarberna.


Persilja och tomat ska tydligen gå bra ihop. Tomaten vill gärna stå lite skyddad, så det passade ju bra att det fanns en vinbärsbuske som kan skydde den från vinden. Hoppas bara på att solen hittar dit. Kvällssolen gjorde det i alla fall. Persiljan växer under fiberduk. Jag har inte vågat ta bort den än eftersom jag är lite rädd att djurriket ska antasta den.


Tomaterna verkade trivas mellan berget och trappan förra året, så det fick bli några plantor där i år också. Den lever ihop med en vinranka som står lite längre in. Om tomater och vindruvor trivs ihop vet jag inget om men det blev åtminstone två klasar på den förra året.


Jag hade tjugo tomatplantor och var tvungen att improvisera lite med platserna, så här hittade jag en liten lucka som jag slängde kompostjord i och satte ner av plantorna i. Den kommer ju trivas bra mot bergsväggen om inte annat.


Jag älskar vallmo och det är säkert ett ogräs enligt många för nu har den spridit sig ner i blomrabatten, men se hur häftig den ser ut innan den blommar...


Midsommarblomster växer lite varstans i trädgården också...

Inga kommentarer: