2015-06-18

Att sticka till en ofödd bebis

När jag var gravid att jag ju all tid i världen att sticka en garderob till min blivande barn. Om du är gravid och inte har barn sedan tidigare och är en som stickar ska jag nu ge dig råden. Vad ska du sticka? Jag var dum och stickade julklappar de där sista dagarna innan barnet skulle födas. Om jag lagt all den tiden på... Nej, man ska inte vara efterklok. Istället ska jag ge råd till den som är gravid och stickar (och inte har småbarn som kräver din tid).

(Nej, man ska ju inte ge råd till blivande mammor, nyblivna mammor, etablerade mammor, men jag fattar inte varför. Jag suger i mig alla råd jag kan få och hade lätt velat ha den här listan innan.)

1. Koftor i alla möjliga storlekar. Räkna ut vilken årstid det är när ungen har respektive storlek och välj tjocklek på garnet efter det. Kul grej är att välja mönster och färger efter årstid. Tänk också på att om barnet kommer ha sittvagn, kanske det behövs tjockare kofta än liggvagn osv. Koftor går tydligen att ha ganska länge. Här har Ivar sin första kofta när han är nyfödd i december:


På Valborg var den fortfarande alldeles lagom och allt som allt använde han den i lite mer än fem månader. Just den här koftan är stickad efter detta DROPS-mönster i garnet  DROPS Alpaca och för storlek 1-3 månader.


2. Raggsockar och eftersom det är min lista säger jag nej till raggsockar på sommaren. Kanske sen vår och tidig höst också. Min bebis är kanske extra varm men raggsockar behövs mest på vintern. Vad det verkar så växer inte fötter så himla snabbt, inte på min bebis i alla fall, så de behövs inte i så många storlekar. I allra första början växer de nog snabbare. 

Dessa raggsockar använde jag mest. Nu var det ju vinter när Ivar föddes och han behövde bara två olika storlekar på raggsockar innan de inte behövdes längre. Sen behövs det ju raggsockar igen så det är väl bara att räkna ut hur stora fötter barnet kommer att ha varje vinter och börja sticka... 

Stickade efter samma mönster som koftan. Varför krångla till det? Se länk ovan till det.


3. Vantar stickade jag ett par, ett par utan tummar. Väldigt enkelt och jag minns inte vilken beskrivning jag använde mig av. Det räckte med ett par vantar för den vinterfödde sonen.


4. Mössor. Är det något som växer på en bebiskropp så är det huvudet. Och tur är väl det, jag menar just vid födseln är det ju rätt skönt att huvudet inte är så stort. Hur som helst. Mössor går åt i många storlekar. Om din bebis föds i början av vintern är det nog bra att kanske sticka fyra storlekar. Den här med knytband och spetsig topp är min favoritmössa. Stickade kanske tre stycken till Ivar men har stickat desto fler och gett bort. Det blev en del andra mössor också. Här är nog den i storlek nummer två. Även denna är stickad i DROPS Alpaca med en beskrivning från DROPS.


Det här var vad jag hann med (typ) att sticka. Det går naturligtvis att använda andra stickade plagg till en bebis också. Byxor exempelvis... som hans stickande kompisar gjorde till honom. Eller en stickad overall. Nåväl. Nu ska jag börja fundera på hur nästa kofta ska se ut... och kanske mössa... och kanske raggsockar. Ett par nya vantar också framåt vintern. Ja, det finns att göra till små barn. Och efter barnet är född finns inte riktigt samma tid kvar.

1 kommentar:

Helga sa...

Klart du ska ge såna här bra råd :) Tror det handlar mer om förmaningar och tråkiga stereotyper osv som vissa människor gärna vill ge gravida.