2015-06-23

Spritärt

Grönsaksodling går inte så bra för mig i år heller. Jag vet att det är för att jag är rätt dålig på att gödsla. Det blir aldrig av att jag tar mig till en gödselbutik. Nu bor jag dessutom jättenära ett stall som delar ut säckar med hästgödsel men då måste jag ju... ja, det blir helt enkelt inte av. Något som går bra att gödsla med är guldvatten och det är simpelt att fixa. En del urin, tio delar vatten eller nåt liknande. Det är inte så noga kanske! Det brukar i alla fall funka rätt bra.


Men! Spritärtorna går det jättebra för. Så pass att jag idag sett min första spritärta. Jag har aldrig odlat detta innan så det är verkligen min allra första spritärta. Upptäckte den faktiskt när jag gick ut för att fotografera, eftersom jag ville berätta om hur spritärtorna enkelt kan tämjas.


Låt dem växa mot ett kycklingnät. Jag har flätat in en pinne i vardera ändan av nätet och tryckt ner i jorden. Sedan växer de där ärtorna på nätet. På det här stället tog jag bara en restbit så det är inte högt nog, men det går väl kanske att... eventuellt bygga på lite nät sen.


Inga kommentarer: