2015-06-22

Vilda trädgården


Det blir mycket om trädgård såhär års. Idag när jag gick ut hade flera blommor slagit ut. Kanske efter den regntyngda midsommarhelgen och den strålande solen som tittade fram idag. Nävan har vi där uppe!


Min pappa var här för några veckor sen och byggde trappor på vardera sida om den nya altanen. Här är den ena. Den går rakt ner i ett buskage så buskaget behöver trimmas. Det tar vi en annan dag (det är mitt nya motto märker jag).


Jag fick några kommentarer på det här med att ha en vild trädgård. Här är en mycket stor nackdel till vild trädgård. Förr har det säkert varit ett grönsaksland här men tomma jordytor vill ju inte stå tomma. Vad händer då? All form av ogräs kommer likt en stor våg in genom det uttråkade landskapet. Här växer kirskål, skräppa, tistlar, ormbunkar (inget ogräs men dock) och falsk fläder. Här bor det säkert en hel del mördarsniglar också. Och bakom ser ni världens mest fallfärdiga garage med en elkabel i ett söndertrasat hölje. Det är som ett bortglömt skjul på landet. Men faktum är att det här är det som syns bäst utifrån eftersom vi har en öppning in mot trädgården här. Tanken är att ett nytt garage ska byggas, att den grus- och gräsbelagda parkeringen ska få plattor eller asfalt och att den här ogräsplätten ska ersättas med bärbuskar eller något annat som kanske inte ens behöver så mycket skötsel. 


En fin del med vild trädgård är att man kan ta den här skogspromenaden ibland.


Fingerborgsblomman blommar också! Digitalis. Det är skott från min fars sommarträdgård.


1 kommentar:

Emmas dagar sa...

https://www.google.se/maps/place/Suzis+Cafe/@57.242337,14.51303,10z/data=!4m2!3m1!1s0x4650b49176293871:0xbeece12c937ebbbd
Kan du se länken?
Suzis café är väldigt trevligt. God retrofika och mat. En liten upplevelse.
Om ni tycker det är värt en avstickare får ni avgöra själva :-D
Men trakten här om kring är väldigt fin! Småländsk ;-)