2015-07-28

Kärnfri röda vinbärssylt



Det är det som jag inte gillar med vinbär, att det är så himla mycket kärnor i relation till storleken på bäret. Jag ville därmed göra en sylt och skippa kärnorna. Och såklart göra den utifrån det jag hade hemma så jag kunde börja direkt. 


Några timmar efter att sylten blev klar kom jag på att det kanske varit enklare att använda den där äppelmosvaggan jag köpte förra året. Nu använde jag en lite för liten sil och tryckte länge med en träslev för att få ur all smaskig saft.


Av nästan två liter vinbär och 2½ dl socker (ja, det skulle varit mer socker men jag glömde av mig lite eftersom jag var lite vimsig idag) blev det två burkar sylt. Den stora burken är på ½ liter. Jag slängde även i ett krm natriumbensoat mot slutet i hopp om att det ska bli lite fastare och kanske även konservera. Jag är nog inget vidare på att höfta fram sylt. Nästa gång ska jag slaviskt följa recept.

1 kommentar:

annasaviga sa...

Jag har just kokat mig lite vinbärsgelé, något som är ett måste för mig varje år. Tycker att din sylt blev väldigt lik min gelé;) men jag har nog lite mer socker i än dig, 1 kg socker till varje liter saft (det som blir efter att man silat). Fast och fin blir den av sig själv, så länge man kokar på bär som precis blivit mogna. Hoppas den blev god, din sylt!