2016-01-10

Dags att sticka till mig själv

Nu var det längesen jag stickade något till mig själv. Och nu när det har varit så förbaskat kallt kändes de gamla koftorna så tråkiga så jag har ett behov av en varm kofta och den måste vara snygg. Jag tänkte följa en stickbeskrivning från DROPS eftersom jag insett att jag inte kan sticka alldeles för fritt. Men jag kommer inte att göra det mönster som är på oket utan har hittat på eget mönster.

Jag älskar att räkna och hitta på mönster utifrån bilder på andra koftor eller broderier till och med. Igår kväll satt jag på min kammare och klickade i svart, vitt, svart, vitt, ändra, flytta, radera. Allt i Excel. Jag är lite av en excelnörd. Det svåra är att räkna ut vad som skulle bli bra i oket eftersom det ska avmaskas ibland. 

Nu ska jag bara bestämma mig för hur många färger det ska vara och vilka färger och vad ska vara huvudfärgen? Det är mycket att bestämma sig för men jag är glad att jag har kommit igång lite. När ska den bli klar? Det kommer ta mycket lång tid att göra det här. 

Här är oket:


Det här är kanten som ska vara ovanför muddarna på både ärmar och bål (säger man så?):


3 kommentarer:

Petra sa...

Jag har ett tag också tänkt att jag ska designa ett ok-mönster, men det projektet får nog vila i huvudet ett tag. Jag får följa din process med stor spänning istället, heja heja!

Helga sa...

Ska bli kul att se hur det blir :) Jag kämpar vidare med mina rutor.. Sen när filten är färdig blir det tröjstickning för min del också!

Ester sa...

Coolt!! Ska bli jättespännande att följa denna. Du är så begåvad! 😘