2016-06-26

After the rain


Pionerna slog ut igår. Sarah Bernhardt. Den är så vacker. I år blev de tre. I den ovan har en konstig spindel bosatt sig. Pionspindeln.



Kaprifolen blommar som bara den och klättrar upp för muren och beblandar sig med vinbärsbuskarna. På kvällen sprider den sin doft till altanen. Fast blomman är inte så vacker enligt mitt tycke. Jag lyckades fånga en av dem, som inte var lika utslagen som de andra. 


Jordgubbar är nytt för i år. Det har bara varit smultron överallt innan. Jordgubbar är faktiskt mycket godare. 


Tomaterna växer på. Förhoppningsvis mognar de innan det är för sent för att överleva kylan till skillnad från förra året.


De snart röda vinbären har jag skyddat med nät i år eftersom vi har så himla mycket fåglar i trädgården.

I år måste vara ett rekordår för djur i vår trädgård som ligger i en skog. Jag har begravt två björktrastar, men när jag hittade en död råtta fick den faktiskt förpassas till soptunnan istället. Vi har fullt med sorkar som vi för första året har sett uppe ur jorden flera gånger. Varje år ska ju en orm komma lite för nära inpå och jag ska som vanligt bli förstenad av skrämsel. Sen är det rådjuren som har en rutt när de springer från gatan in till grannarna. Ibland käkar de upp något på vägen. Sniglar finns det gott om också. Jag använder Snigel Effekt och det är verkligen effektivt men det tar ju inte direkt slut på hela sortimentet. Alla sniglar samlas på en plats och elimineras med lite konfetti av medlet ovanpå.

Inga kommentarer: