2016-06-07

Örter. stallgödsel och vallmo

 

Igår var jag på växtloppis på en mysig plats, ett café på landet en bit härifrån. Även om jag kom dit precis när de öppnat var det massor av folk där. Plantorna gick åt som smör och jag var inte sen med att slåss om några av dem heller. Jag var lite inne på örter, hade egentligen velat ha lite blommor också men det är svårt att sätta sig in i vad allt är när det knappt var några lappar med namn och det bara var blad än så länge. Hur som helst. Jag kom därifrån med lavendel, oregano, grönmynta och citronmeliss. Hoppas allt överlever. 


I helgen fick Ivar åka skottkärra till stallet där vi hämtade stallgödsel. Det blandade jag ihop med gammalt kogödsel som jag hittade i boden och glömt bort + lite kompost. Nu växer squash i denna blandning. Jag hoppas att den ska överleva i år för förra året åts blommorna upp och sedan tynade resten bara bort. Jag har täckt med fiberduk och hoppas det skyddar mot lite allt möjligt.


Och så blommar vallmo. En av mina favoritblommor. Akleja blommar också!



1 kommentar:

sandralinnea sa...

Vallmo är ju bara för fint. Vet du vad sorten heter?